HOME

Jorden Boulet 'Alors on Dance 2.0: Yardenit'.

Jorden Boulet toont tijdens deze tentoonstelling een nieuwe installatie ‘Alors on Danse 2.0: Yardenit’. Deze installatie sluit aan op de vorige installatie ‘Alors on Danse’. Deze installatie was tentoongesteld in de Herkenrode kazerne op EXIT ’15 en heeft de Wanatoeprijs 2015 gewonnen. Jorden Boulet toont een grote wand die hij centraal plaatst in de tentoonstellingsruimte. De zijde van de wand die als eerste in het oog van de toeschouwer springt getuigt van een idyllisch karakter. Een paradijslijk landschap wordt getoond met verschillende attributen zoals kleurrijke schilderijen, een aangelegd strand, opblaaspoppen, kitscherige objecten,… De installatie straalt een rooskleurige en geseksualiseerde sfeer uit. Deze idyllische sfeer draagt echter een bijkomende negatieve connotatie. Het (schijn)ideaalbeeld is een clash van symboliek en een samenkomst van diverse culturen die de hedendaagse spektakel-samenleving een morele spiegel voorhoudt. De andere zijde van de wand oogt minder ideaal en toont een blik achter de schermen. Jorden Boulet wil aantonen dat het ideaalbeeld, een schijnwerkelijkheid is.

NIKO HENDRICKX " STRANGE FRUIT"

"StrangeFruit" Een installatie van Niko Hendrickx.Het opbouwen van een tentoonstelling is voor beeldend kunstenaar Niko Hendrickx altijd weer een boeiend proces: de lege ruimte nodigt hem uit om verschillende werken met elkaar te combineren en te presenteren als één installatie. Hij beperkt zich in zijn oeuvre niet tot de traditionele kunstvormen en technieken, maar kiest vaak voor een cross-over met multimedia. In deze tentoonstelling verbindt de kunstenaar de installatie 'Imaginary Landscape of a Robot in Denial' met 'The Fruit Bowl' schilderijen uit de reeks 'Slow Frame Paintings'. De gekozen combinatie schept een nieuw visueel geheel en bij het betreden van de kapel bevindt de toeschouwer zich meteen midden in de installatie: hij wordt uitgenodigd om het geheel van binnenuit te ervaren. Hendrickx’ robotsculpturen confronteren ons met een toekomstbeeld waarin robots geëvolueerd zijn tot machines met menselijke trekken: ze wensen zich zelfs te onderwerpen aan het vergankelijke van ons bestaan. Een eerste videowerk toont menselijke handelen na de daad.

d'Ursel & d'Ursel " DEUX PERLES " van 29 maart tot en met 3 mei, zaterdag, zondag en Paasmaandag geopend van 14.00 u tot 18.00 u

d'Ursel & d'Ursel " DEUX PERLES " Fotografie en Film.

Henri d’Ursel, cineast.

Henri d’Ursel werd geboren in 1900. In de jaren 20 woonde hij in Parijs. In 1929 schreef hij het filmscenario voor de surrealistische film La Perle, onder het pseudoniem Henri d’Arche. De film is gebaseerd op een verhaal van schrijver Georges Hugnet, die hij toevallig ontmoet had in een Parijs café. Het resultaat van deze samenwerking is een Belgische surrealistische film gemaakt in Parijs. Terug in Brussel was hij betrokken bij verschillende initiatieven in relatie tot de Belgische film. Hij was bevriend met Henri Storck en 25 jaar lang vice-president van het Koninklijk Belgisch Filmarchief.

Roland d’Ursel, fotograaf.

ROMANESQUE Peter Geebelen

ROMANESQUE

 

'Romanesque', een verwijzing naar de romaanse kunst, is de titel van deze tentoonstelling in de

middeleeuwse Gasthuiskapel. Hierbij werden er sculpturen en enkele tekeningen geselecteerd die

aansluiten bij de vormtaal van die tijd. De opzet wordt niet benaderd vanuit kunsthistorisch of

religieus perspectief maar eerder vanuit een sferische context.

Het sacrale kan op die manier terug een plaats krijgen in deze tijd zonder religieus te willen zijn of

onderscheid te willen maken tussen verschillende overtuigingen - een universele sfeer is primair en

ruimte en kunst kunnen zo een openingspoort worden voor een persoonlijke ervaring.

Elk religieus gebouw draagt een bepaald gedachtengoed voor een ingewijd publiek, maar draagt op

'Still, i can't settle my hand waiting for something to happen'

Het werk van Lucie Renneboog situeert zich binnen het veld van installatiekunst met de karakteriserende kenmerken van weigering om binnen de afgebakende grenzen te werken, te accepteren.

Mijn werk bestaat veelal uit grote installaties waarin ik met broze materialen 'situaties' construeer waarin kleur, het grillig gemanipuleerde landschap - schetsen in zeer ruim kader: ALLES, ophoogt.

Deze vaak surreële 'abstracte' landschappen brengen een fascinatie teweeg waarin het begrip schilderkunst in het midden blijft haperen als een verre echo aan wat ooit en allemaal (kunsthistorisch) voorafging.

De vaak monumentale installaties positioneren zich in een / de ruimte en worden een denkbeeldige ' nature morte' waarbij vooral Amerikaanse kunst (vanaf '50 West Coast ) in gedachten wordt opgeroepen.

In de loop van de kunstgeschiedenis is het individu altijd centraal gesteld. Kunst als spiegel voor het individu. Het individu als subject.

Inhoud syndiceren