HOME

Monika Dahlberg & Occupyingspace.com 'Fotografie en Installatie'

Monika Dahlberg. Provocerend, poëtisch en confronterend komen de foto’s, collages en installaties van Monika Dahlberg op ons over. Haar thema is het zelfportret, als een representatie van iemands wezen, als mogelijkheid tot zelfonderzoek of als onderwerp van pure waarneming. Monika Dahlberg’s werk is zowel persoonlijk als abstract. Ze maakt zintuiglijke, sensuele en tekstuele collages vanuit de wisselwerking tussen haarzelf en haar directe omgeving. Haar beeldtaal zit zeer dicht op de huid, in elk aspect ervan is nabijheid. Naast foto’s en collages maakt Monika Dahlberg beeldboekjes als unica. Het zijn caleidoscopische verslagen waarin foto’s van haarzelf en haar omgeving verontrustende patronen vormen. Het persoonlijke is evengoed politiek als maatschappelijk. Geboren in Kericho, Kenia(1975), als lid van de stam van Kipsigis werd ze als driejarige door een Nederlands gezin geadopteerd. "Ik heb weinig herinneringen van Afrika en ik ben typisch Nederlands opgevoed. Alleen mijn lichaam vertegenwoordigt mijn Afrikaanse roots.

Fred Bervoets 'Een Wandeling'

Met als titel ‘Een Wandeling’ brengt de Antwerpse kunstenaar Fred Bervoets in de Gasthuiskapel te Borgloon, een overzicht van topstukken uit zijn oeuvre schilderijen, grafiek en assemblages. In zijn carrière heeft Fred Bervoets (Burcht, 1942) in één constante lijn van hoge intensiteit en grote kwaliteit talrijke periodes gekend en verschillende reeksen gerealiseerd. Hij is een rasechte schilder en graficus, die zijn eigen getormenteerde wereld op doek of op papier zet in een expressieve stijl. In 1981, na de dood van zijn vriend Jan Cox, heeft hij voor een hommage-reeks zelf een nieuw grafisch procedé ontwikkeld. Het is een directe etstechniek, waarbij Bervoets rechtstreeks met zuur op de zinken etsplaten als het ware schildert. Deze techniek van werken noemt de kunstenaar terecht “acide – verkeerd”. In deze techniek, soms bijgekleurd, creëerde hij verschillende series startend met “Hommage aan een vriend”, als eerbetoon aan Jan Cox. Ferd Bervoets is van bij aanvang een verhalend schilder geweest. Hij is één van onze belangrijkste beeldende kunstenaars van het huidig ogenblik.

ART POP UP +

POP UP + Na het succes van de 1ste POP UP in 2016, brengt ‘Huis voor Kunst ‘ in 2017 een vervolg met ‘POP UP +’ , waarbij 9 talentvolle kunstenaars tijdens deze editie 2 weekends hun werk kunnen tentoonstellen in de ‘Gasthuiskapel Graethempoort 3 bis, 3840 Borgloon. Wij openen dan ook op vrijdag 24 februari, om 19.30 u met onze eerste POP UP + met de kunstenaars: Ria Baugniet,’ Beeld en Juweel’ Julio Camacho – Vicente, ‘Installatie’en Beeld Mike Feijen, ‘In Situ en Grafiek De 1ste POP UP + loopt tot en met 5 maart. Vrijdag 10 maart openen wij de 2de POP UP + om 19.30 u met werk van: Jannick Rabijns, Beeld en Videokunst’ Sophie Coenen ‘ Fotografie’ Kirsten Vanlangenaeker, ‘Grafiek’ De 2 de POP UP + loopt tot en met 19 maart.

Remco Roes & Tom Lambeens ' LAUHUN'

LAUHUN, Wat ze doen, daar hebben zij het raden naar. De basis van de samenwerking tussen Remco Roes en Tom Lambeens vertrekt vanuit de vaststelling dat ze elkaar niet zo goed begrijpen. Inmiddels begrijpen ze elkaar, na enkele eerdere collaboraties, wel al beter niet. Desondanks geven ze de moed niet op. Als uitgangspunt voor hun artistieke productie geldt steeds de open zee als ruimte waarin zij zich bevinden. Tijd creëren ze door wrakhout te verzamelen. Steeds blijft het tweetal watertrappelend op zoek naar grond en horizon. Bij aankomst in de eeuwenoude Gasthuiskapel laten ze het eerder aangewende beeldconcept van het ‘vlot’ varen, om te wortelen in het golvend bosland van Borgloon (‘Lauhun’ betekent dan ook letterlijk ‘beboste heuvel’). De relatie tussen grond, hier vlak voor je, en horizon, daar ginds in de verte, ontdoen Roes en Lambeens in ‘Lauhun’ van hun vanzelfsprekendheid. Hierbij kan het vermoeden ontstaan dat ze de hemel volstrekt buiten beschouwing laten, wat niet zo is. Beide kunstenaars vatten het hemelse immers op als iets dat wortels vereist.

"ABJECT" Sarah Reynders

‘ABJECT’ Uit mijn pure verwondering voor het ‘dode’ dier en zijn wezenlijke kenmerken is ‘ABJECT’ ontstaan. Een onderzoek naar het fysiek maken van het proces tijdens het beoefenen van de ambacht taxidermie. Mijn focuspunt binnen dit project is de ‘abjecte huid’. Die onttrokken van zijn oorspronkelijke context, namelijk het lichaam van het dier, in een stadium van vervreemding terecht komt en zo een nieuw narratief schept. De huid wordt met name autonoom. ‘ABJECT’ is een totaalconcept, bestaande uit artificiële tastbare objecten, sierraden,.. waarin relatie mens-dier bevraagd wordt alsook het tactiele gegeven binnen een wereld gedomineerd door vluchtig kijken.Sarah Reynders. De tentoonstelling opent op 18 september om 15.00 u tot en met 16 oktober, zaterdagen en zondagen geopend van 14.00 u tot 18.00 u

Inhoud syndiceren