BOXRED

10 kunstenaars brengen tijdens ‘BOXRED’ hun visie naar het ‘THEMA ROOD’ ! Met als ‘THEMA ROOD’ werden 10 kunstenaars uitgenodigd om werken te maken voor deze tentoonstelling ! ‘Men kan diverse filosofieën hebben rond de kleur rood maar wat zeker is, het is een signaalkleur die opvalt! Kleurenpsychologie geeft aan dat rood staat voor passie. Het creëert een gevoel van urgentie en het straalt een gevoel van zelfvertrouwen, kracht, energie Kleurenpsychologie geeft aan dat rood staat voor impulsiviteit, jeugdigheid, lef, kracht en sensualiteit uit.’ SANDER BOS-Fashion RIA BAUGNIET-Fotografie/Juweelkunst TOM HERCK-Beeld - Fotografie JOS HERCK Installatie / MAURICE HEYMBEECK - Schilderkunst IKe INGE AERDEN-Installatie / ELINE 't SANT – Beeld PAULA WILLEMS Schilderkunst / ROEL STELS -Beeld ALEXIS STOELEN - Schilderkunst Van 12 november t.e.m 17 december Brigittijnenklooster, Nieuwland 11 Borgloon Zaterdagen en zondagen van 14.00 u tot 18.00 u Opening zondag 12 november, 15.00 u

Mysterieuze monoliet die drie jaar geleden in Limburg verdween duikt op in Loonse expo Borgloon Wie heeft de mysterieuze monoliet gemaakt die in 2020 in Limburg verscheen en enkele dagen later weer verdween? Dat hoopt Jos Herck te weten te komen via de expo ‘Box Red’ in Borgloon. De monoliet duikt daar weer op, nadat hij jaren lang verborgen lag in een Loonse boerderijschuur. Dit verhaal begint enkele jaren geleden. Op 18 november 2020 vliegt een helikopter boven de woestijn in de Amerikaanse staat Utah. Aan boord zit een team van biologen op zoek naar dikhoornschapen. Op een bepaald moment roept een van de biologen naar de piloot: ‘Stop, keer terug: daar staat iets op de grond’. Het blijkt een metalen monoliet te zijn van zo’n 3 meter groot. Wie hem daar heeft gezet, weet niemand. Door oudere Google Earth beelden te bestuderen, kan men afleiden dat de monoliet er tussen juli en oktober 2016 is neer geplant. Al die jaren heeft niemand de zuil in het afgelegen gebied zien staan. Op 27 november 2020 wordt de monoliet uit de woestijn van Utah verwijderd zonder te weten wie de maker is. In de nasleep van de ontdekking van de Utah Monolith verschijnen daarna op meer dan 200 plaatsen in de wereld andere monolieten. Onder anderen in Roemenië, op The Isle Of Wight en ook in België. Soms zeggen lokale kunstenaars erachter te zitten als een soort eerbetoon, soms zijn het bedrijven die wat reclame willen meepikken, soms verdwijnen de beelden weer in het niets. Op 10 december 2020 verschijnt een bericht in Het Belang Van Limburg dat enkele wandelaars een metalen monoliet van 200 cm hebben ontdekt op de Tiendenberg in Kanne. Die lokt de dagen erna heel wat bekijks, maar wordt ook door vandalen omver geworpen. Op 13 december is de mysterieuze zuil plots verdwenen. Niemand meer iets van gehoord. Tot nu. Want wat blijkt: niet zo lang na de passage in Kanne, duikt de monoliet van Kanne op in Borgloon (2021). In het veld van een boer. “Ik vertrok met mijn tractor naar het veld en zag plots de monoliet liggen tussen het mosterdzaad. Hij lag plat op de grond. Er waren nergens sporen te zien van auto’s. Ik vermoed dat twee mensen de zuil tot daar hebben gedragen. Omdat het voorwerp daar gevaarlijk lag voor mijn machines, heb ik de zuil mee naar de boerderij genomen”, zegt de Loonse boer die liever anoniem blijft. “Ik heb meteen naar de gemeente gebeld en naar kunstenaar en curator Jos Herck, maar ook zij wisten van niets. Maar zo waren zij wel op de hoogte. Mocht de geheimzinnige eigenaar of maker zijn monoliet willen terugkrijgen, dan kon hij dat via de gemeente meteen te weten zijn gekomen. Maar er heeft nooit iemand gebeld.” Jos Herck borg de monoliet een aantal jaren op in een schuur. Maar nu gaat hij hem tonen op de expo Box Red in het Birgitijnenklooster in Borgloon. En hij doet een oproep naar de maker. Box Red is een expo met als thema de kleur rood. De monoliet is een extraatje op de expo. “We zetten hem op een rode sokkel, maar voor de rest staat hij los van Box Red. We lanceren ook meteen een oproep: als de maker zijn monoliet terug wil, kan hij een mail naar me sturen: Jos [dot] Herck [at] gmail [dot] com. De maker moet wel overtuigend kunnen aantonen dat hij het beeld heeft gemaakt. Met foto’s en documenten bijvoorbeeld. Als de kunstenaar reageert en anoniem wil blijven, zal dat door ons gegarandeerd worden. De monoliet werd immers anoniem geplaatst en verwijderd. Als er na zes weken geen respons komt van iemand die daadwerkelijk kan aantonen dat hij of zij de maker is, dan wordt de monoliet volgend jaar geveild en gaat de opbrengst naar Kom Op Tegen Kanker.” Herck zegt overtuigd te zijn dat het werk is van een kunstenaar. “De afwerking is heel straf ambachtswerk, niet simpel om dat met inox te doen. En de plaats in Borgloon is niet toevallig: vlak bij al die kunstwerken in de open ruimte zoals het doorkijkkerkje, de tranendreef en Twijfelgrens van Fred Eerdekens.” Christof Rutten

Comments